DE INFORMATIE OP DEZE PAGINA IS MOGELIJK VAN BELANG OM JE WEBSITE en/of E-MAIL BESCHIKBAAR TE HOUDEN - LEES DIT ZEKER

Deze pagina bevat gedetailleerde informatie over de geplande afbouw van onze Shared Hosting accounts en de mogelijke alternatieven die we voorstellen voor deze groep van klanten.
Als er in de loop van deze afbouwperiode belangrijke updates zijn vullen we die hier aan.
Laatste update: 17/01/2020

Afbouw shared hosting accounts

TONYX is officieel gestart in 2006 met het aanbieden van shared hosting accounts en domeinnaamregistratie. In de loop der jaren zijn onze diensten uitgebreid en stilaan is ook onze focus verschoven. Die ligt nu op webdevelopment, managed hosting en beheer van WordPress sites en later dit jaar komt daar nog een WaaS-oplossing (WordPress/Website as a Service) bij voor een nichemarkt.

Sinds enkele jaren bieden we hierom geen nieuwe shared hosting accounts meer aan en zijn een reeks klanten intussen verhuisd naar andere hosting providers. De verkoop & support van shared hosting is nog moeilijk te combineren met deze andere diensten, die bijvoorbeeld ook andere serverinfrastructuur gebruiken.

De tijd is dus gekomen dat we, met oprechte spijt, knopen moeten doorhakken. Dit houdt in dat we ook jullie, waaronder trouwe klanten van het eerste uur, hierbij moeten vragen om jullie accounts te verhuizen naar een andere hosting provider.

Lees hieronder of dit impact heeft voor jouw account en hoe we deze aanpassing zo eenvoudig mogelijk voor je willen maken.

Is dit van toepassing voor mijn account?

We onderscheiden verschillende types accounts en beschrijven hieronder of de afbouw impact heeft of niet.

Enkel domeinnamen - GEEN IMPACT
Als op je factuur enkel "Domeinnaam" of "Domein vernieuwing" staat heb je dit type account.
Sommige klanten hebben alleen één of meerdere domeinnamen geregistreerd via TONYX. Ze hebben bij ons geen hosting account waarop een website staat.
De afbouw heeft voor deze klanten geen of weinig impact aangezien we nog steeds domeinnamen blijven registreren. Het enige wat je mogelijk zal moeten doen is een aanpassing van de nameservers in de hosting account bij de provider waar je website gehost wordt.
Je hoeft zelf nu geen actie te ondernemen. Wij contacteren je tijdig als een aanpassing nodig zou zijn.

Een webhosting account, al dan niet in combinatie met een domeinnaam - IMPACT
Als op je factuur "TX-500", "TX-1000" of gelijkaardig staat, eventueel samen met "Domein vernieuwing" heb je dit type account.
Deze klanten hebben bij TONYX een hostingaccount, waarop je website staat en mailaccounts, met één of meerdere domeinnamen.
Je moet actie ondernemen, maar we hebben een mooie oplossing voorhanden en er zal weinig van jouw kant moeten gebeuren! Alle details hierover hebben we in de volgende paragraaf opgelijst.

Een mailaccount, al dan niet in combinatie met een domeinnaam - BEPERKTE IMPACT
Als op je factuur "ML-1000", "ML-5000" of gelijkaardig staat, eventueel samen met "Domein vernieuwing" heb je dit type account.
Enkele klanten hebben geen webhosting accounts (dus geen website), maar een mailaccount om hun mailadressen te beheren, met één of meerdere domeinnamen.
Je moet mogelijk actie ondernemen. Indien je ML-5000 of hoger hebt kan je account behouden blijven, wel met een interne migratie later dit jaar. We contacteren je tijdig met de nodige info.

Websites elders gehost maar met onderhoudscontract - GEEN IMPACT
Als op je factuur "Website onderhoud" of "WordPress onderhoud" staat heb je dit type account.
Dit geldt voor klanten waar we in het verleden een website voor hebben ontworpen en we beheren via een onderhoudscontract, maar die de site bij een andere hosting provider hebben staan.
Je moet in kader van deze afbouw geen actie ondernemen. Klanten die nog een standaard onderhoudscontract hebben worden in de loop van dit kwartaal nog aangeschreven met een voorstel om naar onze huidige manier van werken om te schakelen.

Websites met Managed WordPress Hosting accounts - GEEN IMPACT
Je moet geen actie ondernemen. Deze accounts blijven we supporteren.

Bovenstaande info zegt me niets... Welke account heb ik nu?
Kijk even je laatste factuur na, daaruit kan je met bovenstaande beschrijving opmaken welk type account je hebt. Mocht het niet duidelijk zijn aarzel dan niet ons te contacteren met een mailtje naar support@tonyx.be.

Wat moet er gebeuren met mijn geïmpacteerde account?

De geïmpacteerde accounts (websites/mailaccounts) moeten ten laatste 25 maart 2020 overgezet worden naar een andere hosting provider.

We laten jullie echter niet in de kou staan en willen het nodige doen om deze migraties zo vlot mogelijk te laten gebeuren. Voor de meeste onder jullie is dit een technische aangelegenheid waar je liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebt, dat begrijpen we zeer goed.

We zijn dan ook blij jullie een heel mooi voorstel te kunnen doen, samen met de mensen van Siteplan.
Zij bieden eveneens shared hosting accounts aan met cPanel. Dat is hetzelfde controlepaneel als bij TONYX, wat het migreren van een account heel eenvoudig maakt. De prijzen bij Siteplan liggen in dezelfde lijn als de onze en een persoonlijke service staat er eveneens hoog aangeschreven. Neem gerust een kijkje op hun website.

Het voorstel dat we je samen met hen kunnen bieden: als je je account overzet naar Siteplan krijg je het eerste jaar hosting volledig gratis én is ook de overname van de domeinnaam het eerste jaar gratis. Heb je het afgelopen jaar dus nog je account bij TONYX vernieuwd, dan blijft de hosting zonder kost nog een jaar verder lopen na de migratie bij Siteplan!
De prijs die je momenteel betaalt voor je hosting en domeinnaam zal tevens niet hoger liggen bij Siteplan.
Verder kunnen wij aan Siteplan de nodige backups en gegevens opleveren zodat zij eenvoudig en met minimale (tot geen) downtime een account kunnen overnemen.

Het staat je vanzelfsprekend vrij naar een andere provider over te stappen. In dat geval zullen we je een backup van je account aanleveren. Maar we zijn overtuigd dat Siteplan een mooie deal is en de eenvoudigste migratie van je account betekent!

Hoe moet ik verder gaan?

Nogmaals, de geïmpacteerde accounts (websites/mailaccounts) moeten ten laatste 25 maart 2020 gemigreerd worden.

We willen je vragen om ons voor eind januari via mail naar support@tonyx.be te laten weten of je ofwel je account wil overzetten naar Siteplan ofwel dat je zelf het nodige gaat doen om je account over te zetten naar een andere provider.

Mogelijkheid 1: Account naar Siteplan
Als je account mag worden overgezet naar Siteplan bezorgen wij hen je contactgegevens. Zij sturen jullie dan een mail met alle praktische informatie en zullen een verhuisdatum voorstellen vóór 25/03. Wij bezorgen hen een full backup van je account en alle andere gegevens die ze nodig zouden hebben om de migratie te kunnen doen.

Mogelijkheid 2: Account naar een andere provider
We bezorgen je een full backup van je cPanel account en website. De hosting provider van je keuze zal hiermee je nieuwe account moeten aanmaken.

We hopen dat dit overzicht verduidelijkt wat de aanpassing van onze diensten inhoudt voor je account. Aarzel niet ons te contacteren bij vragen of onduidelijkheden.
Bedankt voor het vertrouwen de afgelopen jaren en jullie begrip voor deze omschakeling!

Stefan Zwijsen
TONYX